Du som bor i Umeå stad och närliggande område har rätt att själv söka den hemtjänsten du vill ha. Det är ingen prisskillnad om du väljer kommunens hemtjänst eller oss som privat aktör. Vi tar emot alla som söker hemtjänst via oss och verkställer beslutet några dagar från det att vi tagit emot beslutet.
Så här går du tillväga för att ansöka om hemtjänst och boendestöd:
1. Kontakta biståndshandläggare
Ring Umeå kommuns växel 090-16 10 00 och be att få prata med en biståndshandläggare för att göra en ansökan om hemtjänst. Du kan även ringa oss på 090-12 54 52 så hjälper vi dig att hitta rätt.
2. Välj utförare
När du fått ditt beslut så är det dags att välja utförare. Du är välkommen att ringa, maila eller besöka oss på Din & MIn Omsorg, så berättar vi gärna om vårt alternativ och hur vi arbetar.
3. Fatta ditt beslut
När du bestämt dig för vilken utförare du vill ha så ringer du din biståndshandläggare på kommunen och meddelar valet.
4. Vi hör av oss
När vi fått klartecken från din biståndshandläggare så kommer vi att höra av oss till dig för att planera hur vi ska lägga upp hemtjänsten eller boendestödet.